söndag 11 januari 2015

#137 Insnöad (16/365)

Tankebanor

Tänk vad lätt det är, att fastna i ett sätt att tänka. Att inte kunna se saker från ett annat håll, ur ett annat perspektiv. Den där lilla funderingen som växer och till slut har blivit en princip, omöjlig att ändra på, justera eller ta bort. Hos en vinnarskalle (ursäkta uttrycket) kan en sådan princip vara skillnaden mellan en OS-medalj och ytterligare en säsong i ortens korpserie vilket kan ses som en en positiv princip, om man gillar OS-medaljer. 

Men hos de allra flesta av oss är det inget positivt med principer som är onåbara för alla. De begränsar oss till ett förutbestämt sätt att vara. De sätter käppar i hjulet för vår kreativitet. Till slut blir man helt insnöad och omgivningen tröttnar på att ständigt bli påmind om just det där som inte går att släppa ur tankarna. 

Fast det går att å till ett mentalt töväder och förändra sig. Ofta med lite hjälp utifrån. Just nu hoppas jag på att snön ska försvinna från mitt köksfönster.

#137 Insnöad - i sitt eget kök.

4 kommentarer:

  1. Vilken vacker tolkning på insnöad, breddade begreppet för mig. Ibland är det lite skönt att vara insnöad...så länge man inte fastnar där i snömodden och trampar på utan att komma någonstans. Kanske gäller att hålla balansen mellan att få distans och perspektiv på saker och ting och snöa in sig lite då och då...

    SvaraRadera
  2. Vacker bild till temat och text. Om det var mitt fönster skulle jag vara glad för snöns vackra mönster.

    SvaraRadera
  3. Vackert foto och kloka tankar.

    SvaraRadera