söndag 4 januari 2015

#340 Varumärke (6/365)

Helheten i detaljerna

För att se helheten behöver inte alltid det hela synas. Av detaljerna skapas helheten ändå. Det är så våra minnen och syn fungerar. Naturligtvis utnyttjas detta av de som vill att våra pengar spenderas på just deras produkter. Ett väl fungerande varumärke använder detta med rakbladsvass perfektion. En snabb glimt av den liten bit av ett mönster, och produkten upptar vårt medvetande.

Smart att utnyttja människors medfödda egenskaper för att tjäna pengar. Men risken är att köparen kan känna sig bedragen om man spelar detta spel i fel sammanhang. Fast oftast märker man ingenting som konsument och går glad i hågen hemåt med välfyllda kassar.

Ett citat från Galenskaparnas gedigna material kommer till mig (med reservation för felformulering. Det är från TV-serien " En himla många program": "Reklam är det som får mig att vilja ha något, som jag inte hade en aning om att jag behöver."

#340 Varumärke - En klassiker i godishyllan. 

3 kommentarer:

  1. Roligt att vi hade samma varumärke.

    SvaraRadera
  2. Härligt att du är igång! Lycka till med plåtandet under året.
    Allt är i sin ordning på din blogg, så nu är det bara att tuta och köra!
    /Gunilla, PixelCat

    SvaraRadera
  3. Så sant! Företagen vet verkligen hur de ska använda våra sinnen för att tjäna pengar :-)


    Lycka till med årets fotografering!

    SvaraRadera